Jaarverslag 2022

In 2022 vierde het FANC zijn 20e verjaardag. De ‘officiële’ verjaardag viel in september 2021, maar door de COVID-crisis moest het verjaardagsfeest een jaartje worden uitgesteld.

2022 was echter ook een donker jaar, want op 24 februari brak de oorlog in Oekraïne uit. Dankzij de vele contacten met nationale en internationale partners kon het FANC de potentiële impact op burgerlijke nucleaire installaties en de radiologische situatie ter plaatse op de voet volgen en burgers correct en onafhankelijk informeren. De gebeurtenissen in Oekraïne bevestigen nogmaals in welke mate radiologische monitoring, internationale contacten en de voortdurende verbetering van het nucleair en radiologisch noodplan onmisbaar zijn en blijven.

Daarnaast was 2022 het jaar waarin de eerste Belgische kernreactor definitief werd stilgelegd. Reactor Doel 3 werd in de nacht van 23 op 24 september van het net gekoppeld. Dat bracht een aantal nieuwe activiteiten voor het FANC met zich mee. Voortaan waken we niet enkel over de veilige uitbating van de andere reactoren op de site, maar volgen we ook de voorbereidingsactiviteiten voor de ontmanteling van Doel 3 op.

>> Lees ons jaarverslag 2022.